Home is where the heart is - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Annemiek Teuwen - WaarBenJij.nu Home is where the heart is - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Annemiek Teuwen - WaarBenJij.nu

Home is where the heart is

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

23 November 2014 | IJsland, Reykjavik

Als dit waar is dan is mijn nieuwe thuis IJsland, want wat een mooi land is dat zeg. Mijn vorige blog (nog niet zo lang geleden, ik word steeds beter hierin!) ben ik geëindigd met dat ik aan het leren was voor mijn tentamen Noors. Dat tentamen heb ik inmiddels gehad, en zowel het mondeling als het schriftelijk ging volgens mij best redelijk, dus stiekem ga ik er wel vanuit dat de eerste 10(!) studiepunten binnen zijn.

De tentamens vielen op dinsdag en woensdag, en verder heb ik die week niet zo veel gedaan behalve een beetje skypen hier en daar, en een poging doen tot mijn kamer opruimen, met de nadruk op ‘poging doen tot’. Op vrijdag had ik een heus Noors kerstdiner met Noorse gerechten. Ik kan je vertellen, de Noorse keuken is niet echt mijn ding. Behalve de aardappels. Ik hou van aardappels. Dat is dan ook ongeveer het enige wat ik heb gegeten tijdens dit veel te dure diner, want de rest van het eten bestond uit lamsvlees, waar ik niet van hou (behalve in de kebab), worstjes die zo zacht waren van binnen dat je ze kon prakken, en een vies oranje smeuïg prutje wat eerlijk gezegd een beetje op opgekotste peen-en-uien-stamppot leek. Ik was samen met Julia gegaan en zij had de vegetarische versie, die was niet veel beter, alle groente waren zo zacht dat je ze kon prakken en er zaten rauwe spruiten tussen, heerrrrlijkkk. Voor de liefhebbers, er staat een foto van mijn heerlijke bordje op Instagram.

Gelukkig komt na regen weer zonneschijn en had ik voor de dag erna wel iets heel vets op de planning staan. We gingen eindelijk naar IJsland! Ik ging samen met nog vier andere Nederlands; Brenda, Jorrit, Rosalie en de vriend van Rosalie, Thijs (big spenderrr), en een Oostenrijksmeisje, de bovengenoemde Julia. Deze trip was echt al in augustus geboekt en leek steeds super ver weg, maar nu was het dan eindelijk zover, we gingen! Helaas gingen we nog al vroeg en moest ik al voor 7u de bybanen hebben (okaay ik was een kwartier te laat, maar wat is een kwartier nou op 2u van te voren aanwezig zijn, inderdaad, niks). De vliegreis ging soepeltjes en na een kleine 2,5u kwamen aan op Reykjavik. Door het tijdsverschil is het in IJsland een uur eerder, dus dat was wel handig op de eerste dag. Vanuit het vliegveld zijn we naar het hostel gegaan waarbij we gelukkig gelijk onze kamers op konden. Mocht iemand nog een keer naar Reykjavik gaan en in een hostel zitten dan kan ik deze wel aanraden, Reykjavik Hostel Village, de kamers zijn schoon genoeg, er waren handdoeken aanwezig en de douche was verder ook prima, ondanks dat je die moest delen met de hele gang. Beetje jammer alleen dat het water naar rotte eieren stonk, maar we denken dat dat komt door de zwavelgassen in IJsland. Het enige echte nadeel van IJsland is namelijk dat het vrijwel overal stinkt, is het niet het heerlijke visluchtje vanuit de haven dan is het wel de zure regen, mjammieeee. Verder hebben we de eerste dag niet bijzonder veel gedaan, we zijn langs het toeristen bureau geweest om een bustour voor de volgende dag te reserveren en een auto voor de dag erna te huren. Daarna hebben we nog wat door het centrumpje van Reykjavik gelopen en zijn we flink los gegaan in de supermarkt. IJsland is eigenlijk een relatief duur land, maar na 3,5 maand in Noorwegen gewoond te hebben leek alles ineens zo belachelijk goedkoop dat we flink hebben ingeslagen. Op sommige momenten voelde het ook wel alsof we niks anders deden dan ons volstouwen met eten tijdens de vakantie. En bij de Bonus (supermarkt) verkochten ze ook nog eens super veel Euroshopper producten, dus we voelde ons weer helemaal thuis, haha!

Ook de tweede dag moesten we weer vroeg uit de veren, want om 08.20 werden we bij ons hostel opgehaald met de tourbus. We hadden de Golden Circle Tour geboekt (http://www.sternatravel.com/day-tours/all-year/golden-circle-green-energy/) en ik vond het een echte aanrader. Ik heb echt mn ogen uitgekeken. IJsland is eigenlijk een heel apart land om te zien, vele plekken zien er best wel door en droog uit omdat het natuurlijk zo warm is onder de grond maar andere plekken zien er dan weer super levendige uit. Ook heb je een mooi contrast dus lang uitgestrekte vlakken stukken land, met daar omheen dan bergen(/heuvels). Al met al geeft het, naar mijn idee, een erg mooi en bijzonder beeld. Persoonlijk vind ik de stukken die ik nu van IJsland heb gezien mooier dan de stukken die ik nu van Noorwegen heb gezien. Natuurlijk heb ik maar een mini stukje van Noorwegen gezien en zijn er in het noorden nog super veel mooie stukken natuur te bewonderen maar daar ben ik niet geweest dus daar kan ik niks over zeggen. De Golden Circle Tour nam ons mee naar ’s werelds een na grootste power plant, ik kan er niet veel over zeggen want veel verstand heb ik er niet van, maar wat ik er van begreep wordt er koud water geleid naar de hete lava stukken onder de grond, en dit zorgt dan weer voor veel stoom, en via deze stoom wordt energie afgeleid. Een soort van stoommachine die wel goed is voor de natuur. Daarna gingen we naar een vulkanische krater waar water in stond, kon je leuke fotootjes van maken. Vervolgens gingen we naar de eerste waterval die we zouden zien tijdens ons verblijf, het was maar een kleintje, maar dat maakte hem niet minder mooi. Ik ga trouwens nog wel een foto album maken op Facebook van de Reykjavik reis, ergens in de komende week of zo, als ik me verveel, dus dan krijg je er misschien een iets beter beeld van. Toen ging we naar de Geysir area, hier hadden we gelukkig 45 min de tijd om rond te lopen en rond te kijken want er was genoeg te zien. Overal zie je stoom uit de grond komen en water bubbelen, en er was ook één geiser die elke 4 minuten afging (noem je dat zo? Vast wel). Hier heb ik nog wel een filmpje gemaakt, was mooi om te zien. En als je alle andere toeristen wegdenkt voel je je bijna één met de natuur. Want wat waren er veel toeristen zeg, dat had ik echt niet verwacht in november. Ik moet eerlijk gezegd toegeven dat ik wel een beetje bang wordt van het idee hoeveel toeristen er wel niet in het hoogseizoen zullen zijn. November is misschien een koude periode om te gaan maar dat maakt het zeker niet minder mooi! Nou, na de Geysir area ging we naar de volgende waterval waar we ook weer 45 minuten de tijd hadden. Dit is met recht de mooiste waterval die ik ooit heb gezien, en omdat we deze dag ook nog eens heel veel geluk hadden met het weer, zorgde de zon en het water van de waterval voor super mooie regenbogen. Helaas geen pot goud aan het eind van de regenboog, maargoed, je kunt niet alles hebben. En toen gingen we naar een plek die ik niet kan spellen op dit toetsenbord dus maar even kopieer en plak van het internet: Þingvellir. Geen idee hoe je het uitspreekt. Het is in ieder geval IJslands oudste nationale park en de plek waar het eerste parlement (van IJsland?) is gevormd. Het is ook de plek waar de Europese en Amerikaanse plaat elkaar raken, of beter gezegd; niet raken, want elke jaar verschuiven de platen 2cm van elkaar af. Dit heeft als gevolg dat de grond daar inzakt en je mooi tussen de beide platen door kan lopen. Het kan zijn dat we nog meer stops hebben gehad, maar die ben ik dan vergeten, ik weet wel dat we ergens koeien hebben gespot maar niet meer waar, sorry. Deze tour was echt het aanraden waard, je ziet best wel veel in een dag tijd en je hebt ook rustig de tijd om alles te bekijken, ook als je in de bus zit, wat heel chill was. Dankzij het mooie weer hebben wij tijdens de zonsondergang ook nog een hele mooie lucht gehad, waarvan ik ook wat fotootjes heb weten te schieten.

De derde dag hadden we een auto gehuurd omdat we graag naar het zwarte lava zand strand wouden in Vík. Aangezien ik de enige was die ouder was dan 21 mocht alleen ik een auto huren, waardoor ik hem dus ook ging ophalen. Zo kwam het dat ik de eerste anderhalf uur heb gereden, daarna hebben we natuurlijk wel afgewisseld. Het rijden in IJsland is ontzettend makkelijk, zeker van Reykjavik naar Vík. Dat is namelijk 2,5u rechtdoor en dan ben je er, met vrijwel geen rotondes of kruispunten, er zat zelfs een stuk tussen van 90km rechtdoor. Lekker geestdodend. Gelukkig zat er radio in de auto en reed ik niet alleen, maar anders val je echt in slaap. En dan mag je op het hele eiland ook nog eens niet harder dan 90 km/u. Pappa had me van te voren al gewaarschuwd voor de hoge boetes op IJsland als je te hard rijdt, dus we hebben allemaal ons uiterste best gedaan om niet boven de 94 km/u te zitten! Toen we de auto hadden gehuurd bij het toeristen bureau hadden we een hele praatgrage verkoper, maar dat was eigenlijk best wel fijn. Zo vertelde hij ons over een waterval waar we naar toe moesten, maar als je dan nog iets doorliep en ergens achter ging (lekker duidelijke beschrijven he..) dan vond je nog een waterval, nou die was het waard hoor. Beide watervallen trouwens. De eerste was echt een toeristische trekpleister, je kon er helemaal omheen/onderdoor lopen, een soort van gratis koude douche, wel heel mooi. De andere waterval lag wat meer afgelegen en daar waren ook een stuk minder mensen. Op het moment dat we bij de waterval stonden was er zelfs niemand anders, daarna heb ik er nog wel mensen naartoe zien lopen. Toen zijn we nog een stukje doorgereden waarna we een volgende waterval tegenkwamen. Hier kon je langs omhoog lopen zodat je vanaf bovenaf kon kijken. Met mijn nog steeds niet bestaande conditie was dit een hele opgave maar het uitzicht was wel super mooi, ook omdat je vanaf dat moment al het zwarte strand kon zien en heel ver weg kon kijken. Daarna zijn we naar gletsjer gereden. Als je vijf minuutjes liep kwam je bij het ijs aan. Helaas konden we het ijs niet bereiken, dat kon alleen als je een gletsjerhike deed en die hebben we niet gedaan (niet bestaande conditie, heujj). Toch was het wel indrukwekkend om al dat ijs te zien, terwijl als je je omdraaide het net leek alsof er geen ijs in de buurt was. Nouu toen hebben we een lunch gehouden waarbij we alles behalve brood naar binnen hebben zitten werken, jaa het was geen gezonde vakantie, niet goed voor de lijn. En toen zijn we verder door gereden naar Vík. Ondanks dat dat onze eindbestemming was, was ik eigenlijk meer onder de indruk van de andere dingen die ik die dag (en de dag ervoor) had gezien dan van het zwarte strand zelf. Maar dat kwam misschien ook omdat het op dat moment begon te regenen en alles heel grauw werd. Dat gaf dan wel weer hele mooie foto’s van het strand, waardoor het lijkt alsof ik een zwartwit foto heb genomen terwijl het er daar werkelijk zo uit zag. En toen was het 2,5u terug rijden, wat Julia gelukkig deed want ze doen niet aan lantaarnpalen buiten Reykjavik en ik zie geen hand voor ogen in het donker.

Helaas was ik zo dom geweest om te vergeten te vragen waar ik de sleutels moest inleveren bij het terugbrengen van de auto als het bedrijf was gesloten, waardoor ik de volgende ochtend weeeer in alle vroegte mn nest uit moest om de auto voor 8u getankt en wel af te leveren. Wat ook een bijzonder ervaring was, want je moet in Reykjavik betalen voor je kan tanken, alsof ik weet hoeveel ik moet betalen van te voren? Maargoed, uiteindelijk is het allemaal gelukt en konden we weer terug lopen naar het hostel. Toen zijn we mooi nog maar een paar uurtjes gaan tukken. het plan voor de vierde dag was eigenlijk dat we naar de Blue Lagoon zouden gaan, maar niet alleen de toegangsprijs is belachelijk duur, ook de bus er naartoe, wat zou zorgen voor een prijskaartje van 60 euries. Vonden de meeste toch net iets te veel. Rosalie en Thijs zijn wel geweest en zij vonden het wel heel mooi. Dus ik heb mezelf voorgenomen dat als ik weer terug ga naar IJsland, wat ik sowieso van plan ben want heb nu alleen het zuiden gezien, dat ik er dan toch maar wel langs ga, als ik een iets ruimer budget heb, haha. De rest is toen de stad in geweest om daar nog een beetje rond te wandelen en winkeltjes in te gaan. In Reykjavik zelf is niet veel te beleven maar het is wel een super schattig stadje om 1 of 2 dagen door heen te wandelen, en in IJsland zijn ze blijkbaar erg dol op kerst want alles was al super leuk versierd. Het kersthart in mijn ging er spontaan harder van kloppen.

Nouu en toen zaten we alweer op de laatste dag waarbij we om 8u het hostel verlieten om op tijd op het vliegveld te zijn. Naar mijn idee is de reis veel te snel gegaan en ik kreeg de indruk dat de eigenlijk iedereen er zo over dacht. Ik had er nog best een week extra kunnen vertoeven en weet dus ook zeker dat ik nog een keer terug ga naar IJsland want ik ben echt verliefd. Zit je te denken aan een keer iets anders, een keer niet per se naar de zon, maar wel super mooie landschappen, zit je wat ruim in je geld (anders is t wel relatief duur) dan raad ik je 110% aan om naar IJsland te gaan! Nou dat was mijn verkooppraatje voor vandaag wel weer haha. Ik heb besloten dat ik hierna nog 1 blog ga schrijven, vlak voordat ik naar huis ga om terug te blikken op de laatste paar weken dus over minder dan een maandje zien jullie nog wel een keer een blog van me verschijnen!

Veel liefs,

Annemiek

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: IJsland, Reykjavik

Bergen

Studeren in het buitenland.

Recente Reisverslagen:

16 December 2014

This is it

23 November 2014

Home is where the heart is

09 November 2014

It's been too long

18 September 2014

It's a weird world no matter how you roll it

30 Augustus 2014

De eerste maand
Annemiek

Actief sinds 03 Juni 2014
Verslag gelezen: 308
Totaal aantal bezoekers 17093

Voorgaande reizen:

25 April 2017 - 31 Juli 2017

Belfast

06 April 2015 - 17 Mei 2015

México

01 Augustus 2014 - 31 December 2014

Bergen

Landen bezocht: