It's a weird world no matter how you roll it - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Annemiek Teuwen - WaarBenJij.nu It's a weird world no matter how you roll it - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Annemiek Teuwen - WaarBenJij.nu

It's a weird world no matter how you roll it

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

18 September 2014 | Noorwegen, Bergen

Okay blog nummer 2 komt toch iets eerder dan verwacht! Het is nu ongeveer 2 weken geleden dat ik mijn eerste blog heb geschreven, maar er is ondertussen al weer zoveel gebeurd dat ik niet nog eens 2 weken ga wachten.

Nog steeds heb ik last van een ontzettend raar tijd gevoel waar ik aan de ene kant denk dat ik hier al maaaanden ben, terwijl ik aan de andere kant alleen maar denk “shit, de tijd vliegt voorbij!”. Ik ben bang dat dit niet meer gaat veranderen dus daar leren we maar gewoon mee leven haha. Vorige blogpost ben ik geëindigd met een overzicht van mijn bezoekjes en tripjes hier in Noorwegen, en daar kunnen nu al een aantal dingen van afgestreept worden. Eerst wil ik echter graag over mijn eerste avontuur in het Bergense nachtleven vertellen. Zo’n drie weken na de intro werden we op een donderdag met de hele mentorgroep uitgenodigd om weer eens gezellig Vorspiel te houden en daarna met z’n alle op stap te gaan. Super leuk, vonden Roos en ik, en de zus van Roos want die was toen op bezoek, natuurlijk! Vol goede zin en supermarkttasjes vol drank gingen wij dan ook op pad. Het Vorspiel begon echter al om 7u, en dat vonden wij wat vroeg, dus wij kwamen rond half 9 een keer. Resultaat hiervan was natuurlijk dat iedereen al ladderzat was, maar dat waren we gewend van de introweek dus hier keken we niet van op. Wat voor ons wel een geheel nieuwe ervaring was, was dat rond een uurtje of 11, twee mensen verdacht lang de woonkamer uit waren. Wat bleek, ze hadden seks op het balkon, ja je leest het goed, OP HET BALKON. Dan verwacht je natuurlijk dat iedereen denkt “whuuuuutttt?”. Dit was niet het geval. Alleen wij Nederlanders hadden die gedachte gang, de Noren vonden het niet bijzonder vreemd en gingen dan ook graag een kijkje nemen via het raampje naast het balkon. Dit was de eerste bijzondere ervaring van deze bijzondere avond. Uiteindelijk gingen we rond een uurtje of 12 de stad, waarna we eerst heel lang van slechte kroeg/club naar slechte kroeg/club liepen omdat er een meisje bij was die nog geen 20 was, en voor de betere plekken in Bergen moet je toch wel minimaal 20 zijn. Roos, Melissa (zus Roos) en ik hadden al vaker geprobeerd er stiekem tussenuit te sneaken om naar een betere plek te gaan, aangezien wij een taxi moesten betalen om thuis te komen en toch wel een leuke avond wouden hebben. Dit ging echter niet heel gemakkelijk want steeds werden we terug geroepen door dezelfde Noor dat we als groep gezellig bij elkaar moest blijven. En eerlijk, ik snap het wel hoor, samen uit, samen thuis en zo. Punt was alleen dat alle Noren gewoon in het centrum wonen en lopend/kruipend/rollend naar huis toe kunnen en wij een taxi moeten betalen om bij Fantoft te komen, dan wil je toch wel een leuke avond hebben want ook de taxi is hier niet goedkoop. Uiteindelijk is het ons gelukt om de laatste driekwartier naar een andere kroeg te gaan. We hadden hier al veel positieve verhalen over gehoord en dinsdag avond waren we er ook al even geweest. Op dinsdag waren we echter wel al voor 1u naar huis gegaan aangezien de laatste Bybanen naar huis om 00.48 gaat. Dit keer kwamen we dus pas om kwart voor 2 binnen en dan hangt er een hele andere sfeer! Iedereen is zat, maar dan ook echt iedereen. En ondanks dat we dat nu wel een beetje gewend zijn blijft het lichtelijk vreemd. En irritant. Want Noorse mannen? Die kennen geen nee. Ik weet niet wat het is, maar het komt gewoon niet in hun woordenboek voor. Drie stappen nadat ik binnen was kwam er al een dronken Noor op me afgezwalkt om met me te dansen, hier had ik persoonlijk niet zo’n zin in dus ik draaiden mijn rug naar hem toe (dat werkt in Nederland altijd prima!), die hint kwam hier echter niet zo goed binnen. Ik werd namelijk van achter vastgeklampt door één of andere octopus, zo voelde het wel, en Melissa moest mij fysiek weg TREKKEN van deze bijzonder verleidingsmanoeuvre. Hetzelfde probleem kreeg Melissa daarna met een andere zatte Noor, en vertellen dat ze een vriend heeft, heeft geen nut hier. Roos heeft zelfs voor het eerst haar Noorse kennis in de praktijk kunnen brengen door fuck you in het Noors te zeggen (faen ta deg, uitspraak: faa-en taa dei, en dan uitspreken alsof het één woord is), maar ook dit was niet genoeg reden om hem weg te jagen. Pas als ze een nieuw slachtoffer hebben gevonden lijken Noorse mannen hun tentakels in te trekken.

Dan gaan we nu verder naar mijn lijstje met bezoekjes/uitjes! Het eerste bezoekje op het programma was dat van Joost en Karin. Zij waren er in het weekend van 6 sept, en ondanks dat we maar 2 echte dagen hadden was het erg leuk! De eerste dag heb ik ze een beetje het stadscentrum laten zien, inclusief de vismarkt en Bryggen. Voordat ik naar Noorwegen kwam had ik gelezen dat er in dat weekend een eetfestijn was in Bergen en dat leek me super koel. Toen ik er op die zaterdag echter doorheen liep dacht ik alleen maar “bah, wat stinkt het hier, bah, wat loopt iedereen me in de weg”, dus dat was niet zo’n succes haha. Verder ben ik die dag voor het eerst tijdens mijn verblijf in Noorwegen uit eten geweest (eten bij de Mac/Burger King/IKEA telt niet)! Dit was ook nog een hele zoektocht naar het goedkoopste restaurant, met een beetje keus, maar het is gelukt, we hebben het gevonden! Ook het personeel was er erg vriendelijk, tot op het moment dat we geen fooi hadden gegeven (want ik had niet genoeg geld op zak!), daarna werden we vrijwel genegeerd haha. De tweede dag hadden we besloten op mount Fløyen op te gaan, en ik zou ik niet zijn als we niet met de Fløybanen naar boven waren gegaan, haha. Heerlijk met het treintje binnen vijf minuten boven! Beetje jammer was dat het dat weekend niet super mooi weer was dus het uitzicht over de stad had iets mooier gekunt. Het was gelukkig niet mistig dus je zag in ieder geval nog wel iets. Verder zijn we nog naar een Fjord geweest in de buurt van mijn kamer, helaas regende het de hele middag maar dat mocht de pret niet derven, en volgens mij is het bezoekje aan het Fjord toch goed bevallen. Ook deze avond zijn we weer uit eten geweest, dit keer bij TGI Fridays. Niet aan te raden. Misselijk, overgeven, buikpijn, diarree. Ik was niet blij. Toch de rest van de avond nog leuk doorgebracht door Yatzee te spelen waar ik de legendarische scoren van 531 punten in 1 potje haalde aangezien ik 4(!)x yatzee gooide! Jeeeehj! Op maandag moesten ze echter om 12u al weer op het vliegveld zijn dus hebben we alleen maar gebrunched en ben ik daarna meegereden naar het vliegveld om afscheid te nemen. Ondanks dat ik, gelukkig, geen last van heimwee kreeg op het moment van afscheid was het toch wel een beetje kuttie en ik voelde me ook wel een beetje alleen in de busrit naar huis. Gelukkig wou mama toen met mij skypen, en daar was ik wel even mee bezig, vooral omdat ik via whatsapp moest uitleggen hoe ze skype moest installeren, haha! Vind ze erg leuk dat ik dit hier post, maar ik vind het vooral heel lief dat ze een uur en kwartier bezig is geweest om Skype te installeren om met mij te praten!

Na het bliksem bezoekje van Joost en Karin had ik maar een paar dagen om bij te komen, want op vrijdagavond was er een gratis (gratis is altijd goed hier) cultureel festival in het stadscentrum van Bergen waarbij overal muziek/dans was en waar bij veel musea gratis naar binnen mocht. Zo ben ik die avond gratis met een bootje door de haven gegaan, heb ik een soort van kasteeltje van binnen gezien en ben ik naar de silent disco geweest. We zijn die avond echter niet te laat naar huis gegaan want op zaterdag hadden we namelijk de Bergen Student Fjord Cruise op het programma staan! Deze cruise ging van de haven van Bergen naar Modalen (kleine 100km verderop) en weer terug. De boot ging echter erg langzaam, we zijn namelijk van 09.45 tot 18.30 op pad geweest, met maar 45min de tijd in Modalen. Ik heb later ook van iemand anders vernomen dat zij dezelfde cruise, maar dan niet de studenten versie, in een schappelijke 3u heeft gedaan. Ik moet ook zeggen dat ik vanaf een uurtje of 5 ook echt klaar was met die boot, maar helaas, toen duurde het nog anderhalf uur. De cruise tocht zelf was echter wel ontzettend mooi en ik heb dan ook een hele hoop mooie foto’s kunnen maken. Het is toch een bijzondere ervaring, die Fjorden in Noorwegen. Op zo’n moment bedenk ik me toch weer in wat voor prachtig land ik me toch eigenlijk begeef.

De dag na de Fjord Cruise, dit stond niet op mijn lijstje, ging ik met een deel van mijn klasje Noors (incl. leraar) een aantal dagen naar een soort van hutje op de hei. We gingen naar Ustaoset, dit is met de trein zo’n drie uur van Bergen af, waar we in hutjes van de Universiteit verbleven. Ik moet zeggen, ik was wel een beetje bang dat het heel primitief zou worden maar de hutjes waren in goede staat, met normale voorzieningen (zolang de stroom het deed tenminste, maar daarover straks meer haha). De eerste avond kwamen we rond 19.00u aan in Ustaoset waarna iedereen snel opzoek ging naar een bedje om de komende dagen in te slapen en werd er eten gekookt. Na het eten, wat eigenlijk het hele weekend erg lekker was, vooral omdat ik zelf niet hoefde te koken haha, gingen we op een nachtelijke mini-hike, in de hoop dat we het Noorderlicht zouden zien. Dit was helaas niet het geval maar ik heb wel de steelpan en de kleine beer in de sterren gezien (of is dat hetzelfde? Nee toch?), dit was toch ook wel leuk. De volgende dag gingen we hiken naar een berg in de buurt. De hele route was helemaal niet zo zwaar en zelfs ik kon het allemaal redelijk bijhouden, alhoewel wel op een stuk langzamer tempo dan de voorste groep, maar dat kon me niet zo heel veel interesseren. Toen we echter de berg gingen beklimmen kreeg ik vlak voordat ik boven was last van hoogtevrees en ben ik toch maar omgedraaid. Ik had met mijn docent afgesproken dat ik zou SMS’en als ik besloot alleen naar het hutje terug te keren en als ik de weg kwijt zou raken dat ik dan zou bellen. Gelukkig liep echter overal wel een soort van pad, dus dit ging best redelijk. Helaas hield dit soort van pad op een gegeven moment op en wist ik niet meer zo goed meer wat ik moest doen. Ik wist dat ik rechtdoor moest, maar ik was er al eerder achtergekomen dat een aantal plekken daar in de omgeving enkeldiep onder water staan. Aangezien ik echter niet wist hoe ik het anders moest doen ben ik toch maar rechtdoor gelopen, hier stond het helaas halverwege scheenbeen hoog onder water waar door mijn schoenen en sokken en onderkant van mijn broek zeiknat waren, bummerrr! Na dit onderwater avontuur overleefd te hebben moest ik helaas nog wel een stukje hiken. Ik vond gelukkig ook snel het pad weer terug en zo kon ik verder, probleem was alleen dat we op de heenweg niet echt een pad hadden gevolgd maar gewoon door de bosjes heen banjerde, waardoor het pad me toch ergens anders in het soort van dorp bracht dan waar ons hutje was. Een ander probleem was dat alle hutjes nogal op elkaar lijken en ik er daardoor dus 45 min over heb gedaan om het juiste hutje te vinden, dat was een beetje jammer. Toch was ik nog steeds een dik uur voor de rest van de groep terug dus ik heb lekker een dutje kunnen doen op de bank. En nou weet ik niet of het van mijn dutje op de bank kwam, of omdat ik bijna face-first op de grond was gevallen tijdens het hiken, toen ik wakker werd had ik gigantisch last van mijn rug en dat is nog steeds niet over. Daarom heb ik de volgende dag ook maar besloten om niet mee te gaan hiken, wat resulteerde in een tamelijk eenzame dag in het hutje, maar gelukkig is er whatsapp en heb ik me toch nog best prima vermaakt. Ook waren ze de tweede dag een stuk korter onderweg als de eerste dag dus super lang heb ik ook niet alleen gezeten. ’s Avonds gingen we weer met zijn alle eten en daarna nog een beetje kaartspelletjes spelen en snacken (wat we elke avond daar deden dus), deze avond was echter wel iets anders dan de andere avonden aangezien de stroom uitviel rond half 12 en deze pas weer aanging na half 2. En de waterpomp was ook elektrisch dus we hadden ook geen stromend water meer. En geen WC. Het was bijzonder. Gelukkig deed alles het vanaf half 2 weer dus konden we de volgende dag alles gewoon schoonmaken. De trein terug hadden we rond 12u en zo stond ik om 3u weer in Bergen en om half 4 in Fantoft waarna ik snel al mijn stinkende hike kleren kon wassen, heeeerrrrlijk! Dat was gister, en verder heb ik niet bijzonder veel gedaan aangezien ik nog steeds veel last van mijn rug heb. Ik heb alleen mijn bestelde regenlaarzen opgehaald bij de supermarkt en boodschappen gedaan, maar ik ben heel blij met de regenlaarzen, aangezien het volgende week blijkbaar de hele week gaat regen, dus ze zijn net op tijd binnen haha.

Verder heb ik komende dinsdag een Candies Night in Klubb Fantoft waarbij je 2u lang gratis snoep kan halen, en zoals ik eerder al zei, gratis is echt heel fijn in hier haha. Op woensdag heb ik een bar to bar night, die volgens Noorse traditie al om 19.00 begint! Benieuwd hoe ik de volgende dag bij mijn college Noors van 10.15 zit. En verder heb ik voornamelijk school op het programma staan, over twee weken ga ik namelijk al weer naar Oslo voor een lang weekend waarin ik ook weer niks aan school doe, en ik heb tot nu toe ook nog niks gedaan, dus het wordt wel een keer tijd dat ik iets ga doen. Ik bedacht me gister ook dat Anouk ook al over 6,5 week komt en na haar bezoek komen de eerste tentamens er al aan, dus dat was wel een licht stressmomentje haha.

En dan nu het laatste puntje in deze blogpost, Roos en ik hebben ons ticket omgeboekt (voor degene die het nog niet op Facebook hadden gezien want bij KLM kun je blijkbaar alleen telefonisch en via social media omboeken, eikels). Ons oorspronkelijke ticket stond op 22 dec omdat ons semester tot 20 dec loopt, we hebben ons laatste tentamen echter al op 15 dec, want blijkbaar heel laat is hier in Bergen want ik ken genoeg mensen die na november al klaar zijn. Iedereen waar we momenteel veel mee omgaan gaat dan ook al halverwege/begin december naar huis dus Roos en ik hadden niet echt zin om een week lang only the lonely op Fantoft te zitten en dus hebben we ons ticket omgeboekt naar wo 17 dec. Zo ben ik misschien nog wel op tijd terug voor het Umoja kerstdiner, als dat weer op de laatste donderdag voor de kerstvakantie valt (hint guys, hint!). Nou dat was het weer voor deze keer, ik heb geen idee wanneer ik weer iets post maar dat zie je vanzelf voorbij komen, en ik ontvang nog steeds graag kaartjes (hint, hint)!

Tot snel en laat iets van je horen!

Liefs,
Annemiek

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Bergen

Bergen

Studeren in het buitenland.

Recente Reisverslagen:

16 December 2014

This is it

23 November 2014

Home is where the heart is

09 November 2014

It's been too long

18 September 2014

It's a weird world no matter how you roll it

30 Augustus 2014

De eerste maand
Annemiek

Actief sinds 03 Juni 2014
Verslag gelezen: 290
Totaal aantal bezoekers 17097

Voorgaande reizen:

25 April 2017 - 31 Juli 2017

Belfast

06 April 2015 - 17 Mei 2015

México

01 Augustus 2014 - 31 December 2014

Bergen

Landen bezocht: