De eerste maand - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Annemiek Teuwen - WaarBenJij.nu De eerste maand - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Annemiek Teuwen - WaarBenJij.nu

De eerste maand

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

30 Augustus 2014 | Noorwegen, Bergen

Bij voorbaat, sorry dat ie zo lang is geworden!

Okay, na 4 weken komt dan eindelijk de eerste blog online, jeeehj! Na vier weken voelt het nog steeds alsof ik op vakantie ben, en is het besef dat ik hier echt woon nog steeds niet helemaal doorgesijpeld. Ook het gevoel van tijd is hier ontzettend raar, aan de ene kant heb ik het idee dat ik hier al maanden ben, aan de andere kant denk ik "shit, de eerste maand is al bijna voorbij, de tijd gaat zo sneeeeelll!" Ik ben gelukkig niet de enigste met dit probleem, iedereen die ik hier spreek denkt er hetzelfde over.
Terugdenkend aan de dag van vertrek lijkt dus ook al weer een eeuwigheid geleden, afscheid nemen was iets lastiger dan ik had verwacht en Roos en ik gingen dan ook huilend door de douane heen (die mensen moeten gedacht hebben, haha). Ook had ik de eerste paar dagen wat moeite met hier te wennen want mijn kamer (waar ik ondertussen van hou), zag er op het eerste gezicht niet echt gezellig uit. Je komt binnen en links zit je mini-badkamertje (jaaa, een eigen badkamer! jeeehj!), waarvan je je in eerste instantie wel afvraagd of het wel past, vooral omdat er toen ook nog geen douchegordijn hing. Nu ben ik ondertussen wel heel blij met de mini afmetingen van het badkamertje, want dat betekent natuurlijk ook minder schoonmaken! Naast de deur vind je dat een soort van ladekast en aan de andere kant heb je een hang gedeelte, genoeg kastruimte dus en dat is erg fijn. Dan loop je 2 stappen verder het slaapgedeelte in en zie je aan de linkerkant een leeg bed (geen deken, kussen, niks niet) en aan de rechterkant een houten plank die fungeert als bureau en de hele wand in beslag neemt, dit is erg fijn want daar kan ik allll mijn rotzooi op kwijt. Boven het bureau hangen namelijk ook nog houten kastjes waar je NOG MEER spullen in kwijt kunt! Al met al is het dus een erg praktische kamer maar gezellig was ie zeer zeker niet. Ook rook hij niet echt fris en heb ik eerst alles moeten schoonmaken voordat ik mijn spullen erop durfde te zetten, maar dat is bijzaak. Ondertussen begint mijn kamer al aardig vol te raken door mijn tripjes naar de Ikea (dit is trouwens ook de enige plek waar ik een beetje betaalbaar 'uit eten kan', en waar de chocola goedkoper is dan in de supermarkt) waar ik een schip van een droogrek heb gekocht en een tafel voor naast mn bed, maar ook een deurmat en bureaulamp en wat schoonmaak artikelen heb gekocht. Verder heb ik na de eerste paar dagen ook mijn foto's en lieve kaartjes (die ik graag nog steeds ontvang! ik zet onderaan mijn adres neer) op de muur geplakt, wat het allemaal toch net iets gezelliger maakt. De eerste dag waren Roos en ik beide erg moe dus veel hebben we toen niet gedaan, we zijn na het eten even in de omgeving gaan lopen wat ons zo goed beviel dat we besloten dit ELKE DAG te gaan doen, je raadt vast al hoe vaak we dat nog hebben gedaan, inderdaad, 0x. Ook hebben we de eerste dag al wat mensen ontmoet waar we nu nog steeds regelmatig contact mee hebben. Helaas vallen mijn huisgenoten hier niet echt onder. Ik heb hele vriendelijke huisgenoten hoor, drie duitse jongens, één spaans stel, één spaans meisje en dan nog een stelletje waarvan ik niet zeker ben waar ze vandaan komen, maar echt gezellig zijn ze niet. Twee van de Duitse jongens zijn een beetje verlegen en dus heel moeilijk een echt gesprek mee te voeren, en de andere Duitse jongen is een beetje bijzonder, iedereen die langskomt en hem ontmoet zal gelijk weten wat ik bedoel! Verder hebben we de eerste week geen hele bijzondere dingen gedaan, we kwamen op dinsdag ochtend aan en op donderdag begon de introductie. Donderdag en vrijdag bestond echter vooral uit wachten op de uni om je te registereren voor je vakken en een beetje random met wildvreemde mensen praten. Wel hebben we op onze tweede dag al een Noors nummer geregeld, want we kunnen hier natuurlijk niet zonder internet op onze telefoon! Het nummer zet ik ook onderaan neer voor degene die dit nog niet hebben. Dan hebben we die zondag ook onze eerste hike gelopen! Dit was op de berg Fløyen, de makkelijskte van de zeven bergen, en in mijn geval heb ik buiten deze berg nog niks gehiked.
Dan komen we bij de tweede week aan, de introductie week, hier ook wel bekend als Fadderuken. Ik heb heel lang gedacht dat fadder voor vader staat en je dus intropapa's hebt, dit bleek niet zo te zijn maar niemand kon me nou echt uitleggen wat Fadder dan wel vertaald was naar het Engels. Het komt waarschijnlijk neer op iets van peetoom. Tijdens de intro werd je in introgroepjes ingedeeld maar er waren niet vooraf groepen gemaakt aan de hand van namen, zoals we in Nederland gewend zijn, maar als je met een groepje naar een Fadder toeliep werd dat je nieuwe groep. Zo kwam het dan Roos en ik bij elkaar in de introgroep zaten want wij waren met zn tweeën, natuurlijk, weer te laat. Ons introgroepje bestond uit twee Duitse jongens, één Oostenrijks meisje, negentien Noren en vijf mentorpapa's (bij gebrek aan een beter woord). Voor dat we naar Noorwegen kwamen hadden we natuurlijk al gehoord dat Noren erg stug zijn en moeilijk benaderbaar. Ook heb ik blogposts gelezen van mensen die in Bergen hebben gestudeerd die bij hele ongezellige Noren in de mentorgroep kwamen. Nou weet ik niet of wij hele bijzonder Noren hadden, maar ze we waren echt top! Stuk voor stuk! Iedereen was erg sociaal, kwamen op de eerste avond uit zichzelf al naar ons toe en probeerde zoveel mogelijk Engels te praten in ons bijzijn. Ik heb later vernomen dat er andere mensen in andere introgroepjes zaten waar de Noren inderdaad zo stug waren als waarvoor we waren gewaarschuwd dus wij hebben echt heel erg geluk gehad met onze Noren. Kort samengevat was de introweek fenomenaal. Iedereen was super gezellig, de feestjes waren leuk en we konden vrij wel elke dag uitslapen. Het bijzondere aan Noren is hun alcoholconsumptie. Ze drinken veel, heel veel. Zoals iedereen waarschijnlijk wel weet is Noorwegen een duur land, maar zelfs in verhouding met de andere prijzen in het land is de alcohol haast onbetaalbaar. Dat is dan ook de reden dat men hier aan Vorspiel (indrinken) doet, met het idee dat ze dan in de kroeg/club niet meer zoveel hoeven uit te geven. Nou heb ik vroeger ook wel eens ingedronken, en als ik om 9u begon vond ik dat toch altijd wel vroeg genoeg. Dat is hier zeker niet het geval, ze beginnen uiterlijk om 7u met drinken en als het kan nog eerder, op de laatste dag begon het Vorspiel namelijk al om half 3 smiddags. Resultaat is dus dat vrijwel iedereen al flink bezopen is als ze de stad ingaan. Nou was het idee hier dus achter dat ze dan in de kroeg/club niet meer zo veel hoeven uit te geven, daar heb ik vrij weinig van gemerkt. Iedereen betaald hier zn drankjes met zijn creditcard, en als je met contant geld wilt betalen moet er ook echt wisselgeld onderuit een kastje gehaald worden. Tijdens de Intro waren de prijzen goedkoper dan normaal, dat betekende dat je voor een biertje nu slechts 44 kroon (€5,41) betaald. Dit is natuurlijk nog steeds absurd duur, maar tijdens de rest van het semester haal je een shotje tequila voor omgerekend 10 euro. Verder heb ik tijdens de introweek eindelijk geleerd hoe Nederlands voor buitenlanders klinkt, maar ik weet niet hoe positief dat nou precies haha. Volgens een Noorse jongen uit onze introgroep klinken we monotoon en als "schschschsch", dusdat. Dit werd me elk nacht weer opnieuw verteld door dezelfde zatte Noor, haha. Al het harde feesten heeft echter wel een klein nadeel gehad, ik heb al 2 dagen ziek op bed gelegen en krijg het maar niet voor elkaar om 100% fit te worden. Verder hebben we tijdens de introweek ook onze sportkaart geregeld waar we al regelmatig gebruik van hebben gemaakt (een stuk vaker dan ik thuis van mn fitforfree pas gebruikte maakte haha), maar dit komt vooral omdat we er ook gratis mee naar het zwembad kunnen, en dat is wel heel chill. En eigenlijk beweeg ik hier nog veel meer dan thuis, omdat letterlijk NIKS plat is in Bergen. Alles is berg op- of afwaarts. Nou is dit gevoel voor mij wel heel extreem omdat ik uit het platte Nederland, en ultraplatte Den Bosch kom, maar toch. Toch waren er genoeg andere internationale studenten die de weg naar de uni "a little hill" noemen, terwijl het in mijn woordenboek toch echt wel een helse bergweg is.
De derde week had eigenlijk onze enige vrije week dit semester moeten zijn, aangezien onze college's pas de week daarna begonnen. We hebben er echter voor gekozen om een extra vak te volgen, namelijk Scandinavian Area Studies, en deze begon natuurlijk al in onze derde week, dus we hebben officieel geen week vrij dit semester (behalve tijdens de tentamens één keer, maar dan kun je dus ook niet reizen). Gelukkig hebben we dit college wel maar 2x per week, dus we hadden nog genoeg vrije tijd om andere leuke dingen in de omgeving te doen. We zijn nog niet veel verder dan het stadscentrum gekomen, maar ook dat is erg leuk. Verder hebben we in deze week al meerdere tripjes geregeld en ook bezoekjes van andere mensen officieel gemaakt. Als we nadenken over alle bezoekjes en tripjes die nog op de agenda staan vragen we ons echter wel een beetje af of we nog tijd vinden voor studeren, maar dat is even terzijde haha. Verder was deze week niet heel bijzonder, we hadden maar één vak en daar valt gewoon niet zoveel over te vertellen.
De vierde week, hierin begon ons semester dan echt, we hebben momenteel drie vakken per week, aangezien ons vierde vak pas in oktober begint. Ondanks dat we drie vakken hebben zijn we niet super vaak op de uni, want op ma en vr zijn we lekker vrij. De andere twee vakken die we momenteel volgen zijn Noors en Theories about Development and Migration. Beide lijkt na de eerste week erg leuk/interessant. Vooral onze docent Noor is super enthousiast en dat is erg fijn. Ook wil hij een tripje plannen met onze klasje, dus dat is ook super leuk! Ik weet al zeker dat ik meega, Roos heeft nog wat twijfels omdat ze ook al heel veel bezoek heeft in september. Momenteel ziet mijn rooster met bezoekjes en tripjes er zo uit:
- Volgend weekend (6 sept) komen Karin en Joost mij gezellig een paar daagjes bezoeken
- Het weekend erna ga ik op zaterdag op een Bergen Student Fjord Cruise en op zondag start het Tripje van Noors, deze duurt t/m woensdag.
- Dan ga ik op 2 okt. naar Oslo toe want daar komen Zoë, Floor en Lau naar toe! Op maandag avond komen we dan weer thuis
- 18 t/m 26 okt. komen papa, mama en Tessa langs, ze hebben hier een appartementje gehuurd dus daar ga ik mooi een weekje inwonen in het stadscentrum!
- Dan komt Anouk waarschijnlijk de eerste week van november, dit is nog niet geboekt maar al wel besproken
- De week daarna heb ik al mijn eerste tentamen, namelijk van Noors, en ga ik in het weekend voor 5 dagen naar IJsland, suuuupeeerrr vet!
- De week daarna (24 nov) heb ik weer een tentamen en de week daarop ook, op sinterklaas nog wel!
- Dan komt mijn enigste semi vrije week van het college, alleen een college op maandag, en dan heb ik de maandag daarop ook weer tentamen. En dan is het nog maar een weekje waarin ik moet poetsen en afscheid nemen en inpakken en dan kom ik al weer terug naar ons kleine kikkerlandje.

Als ik alles zo onder elkaar heb staan vraag ik me dus echt af wanneer ik ooit nog tijd vind om te leren/essays te schrijven maar hopelijk komt dat allemaal wel goed. Wel weet ik zeker dat de komende maanden ook voorbij gaan vliegen, en daar heb ik ook super veel zin in! Ik ga proberen over een maand weer een blog te schrijven, maar ik beloof niks, want deze blog kwam ook veel later dan dat ik vooraf gepland had, haha.

Oh en het brandalarm is ookal voor het eerst afgegaan in mijn gebouw, heerlijk om 5u snachts je bed uit getetterd worden, 16 verdiepingen naar beneden moeten lopen, buiten in de kou moeten wachten, en dan te horen krijgen dat het vals alarm was, en dan weer 16 verdiepingen naar boven moeten lopen, jaja, het leven van een exchangestudent gaat niet over rozen

Tot snel en laat iets van je horen!

Liefs,
Annemiek

PS: mijn adres is:
Fantoft Studentboliger
Postboks 279
5075 Bergen
Norge

PPS: mijn telefoon nummer is: 0047 950 74 373 (dit is incl. land netnummer)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Bergen

Bergen

Studeren in het buitenland.

Recente Reisverslagen:

16 December 2014

This is it

23 November 2014

Home is where the heart is

09 November 2014

It's been too long

18 September 2014

It's a weird world no matter how you roll it

30 Augustus 2014

De eerste maand
Annemiek

Actief sinds 03 Juni 2014
Verslag gelezen: 362
Totaal aantal bezoekers 17099

Voorgaande reizen:

25 April 2017 - 31 Juli 2017

Belfast

06 April 2015 - 17 Mei 2015

México

01 Augustus 2014 - 31 December 2014

Bergen

Landen bezocht: