It's been too long - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Annemiek Teuwen - WaarBenJij.nu It's been too long - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Annemiek Teuwen - WaarBenJij.nu

It's been too long

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

09 November 2014 | Noorwegen, Bergen

Bij voorbaat, excuses voor de lengte!

Okaay mijn vorige blog is echt beschamend lang geleden dus ik vond het wel weer tijd voor een nieuwe. Mijn vorige blog ben ik geëindigd met dat ik bijna naar Oslo ga, nou daar ben ik natuurlijk allang geweest dus laten we daar maar mee beginnen.

Op donderdag 2 oktober was het eindelijk zover, we zouden naar Oslo gaan! We hadden besloten om de heenreis met de trein te doen want dat scheen de mooiste treinreis van Europa te zijn aangezien hij helemaal door de bergen heen gaat. Nou hadden we al een deel van deze treinreis afgelegd toen we naar Ustaoset gingen, dat maakte de reis niet minder het mooi. Het is namelijk ook een ontzettende mooie treinreis waarbij je heel veel landschappen voorbij ziet komen, je rijdt namelijk ook een aantal keer zo hoog dat je de sneeuw heel goed ziet liggen. Het nadeel van in de bergen rijden is echter wel dat overal tunnels zitten waarbij je door bergen heen gaat, want als je daar allemaal omheen zou moeten zou de treinreis minimaal 2x zo lang duren en we deden er al zo’n 6,5u over. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de laatste 1,5u wel de klok af heb zitten kijken want in Nederland ben ik natuurlijk maar gewend om een halfuurtje van Den Bosch naar Nijmegen te reizen haha! In Oslo aangekomen hadden we ook nog eens super geluk met het weer, de zon scheen volop! Toen we op het station van Oslo kwamen stonden onze lieve vriendinnetjes uit Nijmegen ons al opwachten en zo hadden we een warm welkom! Het appartement waar we zaten was niet alleen super cheap maar ook nog eens super chill, met een lekker grote bank waar we met z’n vijven op konden hangen ’s avonds, heeerrrrlijk! Voor het programma moet ik nu wel een beetje in mijn geheugen gaan graven dus het kan zijn dat ik het niet helemaal juist meer heb maar dat moet je je me maar vergeven :).
Op de eerste dag kwamen dus rond half 3/3u aan in Oslo en hebben we niet bijzonder veel gedaan. We zijn vanaf het station naar het appartement gegaan wat dus goed beviel en verder rest hebben we een beetje in de buurt rondgelopen om wat indrukken van Oslo op te doen. ’s Avonds hebben we, net als alle andere avonden die gaan volgen, film gekeken met z’n alle. De tweede dag hadden we besloten dat we naar eilandjes in de buurt wouden en in Oslo kon je gelukkig met je OV kaart ook gebruik maken van de ferry’s, dat was dus een goedkoop dagje! Een deel van deze eilandjes was geheel onbewoond en meer nationale parkjes, maar we hadden ook een eilandje gevonden wat ons heel erg deed denken aan vakantiepark, het had zelfs een jeu de boules en midgetgolfbaan! Uiteindelijk zijn we er niet helemaal achter gekomen of dit nou ook het geval was of niet. De derde dag zijn we gaan shoppen en hebben we het centrum van Oslo verkend, ik had van te voren van best wel veel mensen gehoord dat Oslo eigenlijk helemaal niet zo’n leuke stad was dus ik had nul verwachtingen maar ik moet zeggen dat ik het wel erg leuk vond. Wat wel gezegd moet worden is dat je niet meer het idee had in Noorwegen te zijn, Oslo is zo’n typische stad die je in heel Europa kan tegenkomen. Op deze dag heb ik ook mijn kerstjurkje voor dit jaar gescoord dus dat was natuurlijk een top dag haha. Op onze laatste echte dag zijn we naar een tweetal musea geweest die ik verder niet echt het vernoemen waard vind en naar Vigelandparken! Vigelandparken is een groot park in Oslo met allemaal beelden van mensen in lelijke houdingen, het leukste was dus ook wel deze beelden uitbeelden en er zelf opklimmen want dat was heel normaal daar. Als je naar Oslo gaat moet je dus zeker daar even langs! Op de dag van vertrek hebben we ’s ochtends het appartement opgeruimd en zijn daarna nog even naar een park in de buurt geweest, rond 7u hadden zowel Roos en ik onze vlucht naar Bergen als de rest hun vlucht naar Amsterdam dus dat kwam allemaal perfect getimed uit. Ik ben blij dat ik niet beide richtingen met de trein heb gedaan want het vliegtuig doet er dus maar iets langer dan een halfuurtje over.

Toen we terug kwamen uit Oslo begon helaas het saaie schoolleven weer voor twee weken en daar heb ik dus ook niet zoveel over te vertellen. Behalve misschien dat mijn kamer op bedbugs is gecontroleerd op do 16 okt en dat ik bedbug vrij was, jeeehj! Want dat is hier blijkbaar een serieus probleem in Fantoft, ik heb al best vaak via via gehoord dat mensen last hadden van bedbugs, maar ken niemand persoonlijk die ze dit semester heeft gehad. Eén van mijn ganggenoten die hier al 2 jaar woont, heeft blijkbaar in haar eerste semester last gehad van bedbugs maar dat is het dan. Gelukkig is het in principe net zoiets als luizen en ga je er niet dood aan maar is het gewoon irritant. Oh, en op de woensdag daarvoor had ik een GRATIS Philharmonic Orchestra concert in de Grieghallen. Edvard Grieg is een belangrijke violist uit Bergen waar ze heel trots op zijn dus van alles is naar hem vernoemd, als je het interessant vind moet je het maar googlen want ik weet er zelf niet heel veel over. Het concert duurde maar een uurtje maar was wel heel leuk omdat we echt in zo’n fancy zaal zaten. Het was trouwens gratis omdat dit een jaarlijks concertenreeks waarbij de studentenorganisatie altijd het eerste concert helemaal opkoopt om gratis uit te delen aan studenten. Nouu, op za 18 okt was het dan eindelijk zover: papa, mama en Tessa kwamen voor een weekje op bezoek, jeeeeehj! Ze hadden een appartementje in het centrum van de stad, 10 min lopen van de uni en daar heb ik dus mooi een weekje vertoefd, EINDELIJK WEER EEN BANK! Het is een hele chille week geworden waarin we wel alle bezienswaardigheden van Bergen hebben gedaan maar ook gewoon lekker in het appartementje TV hebben gekeken en spelletjes hebben gespeeld, echt weer even het gevoel van thuis MET Nederlandse eten want mama was zo slim om Hollands pannetje mee te nemen. Verder is mijn etensvoorraad die week ook goed aangevuld met extra chocolade pepernoten, stroopwafels, Milka chocolade, zoete popcorn, sultana (ze verkopen hier namelijk nergensss koekjes verpakt met 2 of 3 ofzo die je gewoon mee kan nemen, strangeeee), rookworst, hagelslag, witte wijn en Nederlandse kaas! Die kaas en witte wijn was echter helaas na een week al weer op haha. Ook zijn we nog een dag op fjordcruise geweest en het blijft wel heel erg mooi. Als iemand ooit naar Bergen gaat en nadenkt over een fjordcruise kan ik de cruise naar Mostraumen wel aanraden, hij duurt maar drie uurtjes en je gaat niet van de boot af maar je vaart door hele mooie stukken heen, je kunt op de boot staan ondanks dat dat wel heel koud is en af en toe gaat de intercom aan en krijg je extra informatie over stukjes waar je langs vaart dus dat was wel echt heel leuk. Aanrader dus! Verder zijn we (Roos, Tessa en ik) op donderdag nog opstap geweest en ook dit keer was het weer een bijzonder ervaring. Tessa heeft zich in ieder geval vermaakt met alle rare Noren te observeren, ik moet ook zeggen dat je er niet aan gewend raakt, zelfs niet na 3 maanden. Maar helaas, aan alle leuke dingen komt een eind en ook zij moesten na een dikke week weer naar huis maar het afscheid viel me eigenlijk minder zwaar als verwacht, misschien ook wel omdat ik wist dat ik de tijd die ik nu heb voordat ik naar huis ga, korter is dan de tijd dat ik moest wachten voordat ze op bezoek kwamen. Voor mij was het dus wel erg goed dat ze pas over de helft kwamen.

Nouu ook dan gaat het normale leven weer door met af en toe college en verder wat leuke dingen door de week heen. Zo had ik op maandag avond een fluitconcert in Griegakademiet (heuj weer Grieg), we hadden verwacht dat dat net zoiets zou worden als het concert van 2 weken daarvoor maar t was eigenlijk meer een fluitklasje die aan de ouders liet horen wat ze konden, we zaten dus ook tussen allerlei trotse ouders maar het was uiteindelijk wel gezellig. Toen ben ik op dinsdag avond ‘uiteten’ geweest bij de IKEA, want dat is de enige betaalbare plek hier haha en op donderdag hadden we ons eerste Halloween feestje in de stad. Was erg gezellig en deed me beseffen dat ik toch echt vaker opstap moet gaan hier ondanks dat het zo duur is. Toen hadden we op vrijdag eigenlijk ook een feestje in Klubb Fantoft maar dat was zo’n faal dat ga ik verder niet vernoemen. Op za ochtend in alle vroegte kwam Anouk aan op Bergen om de komende 6 dagen met mij door te brengen :D (en ze had Nederlandse kaas mee, jeeehj!). De eerste dag hebben we wel een beetje verspeeld moet ik zeggen want we gingen ‘een uurtje’ op bed liggen, dat werd uiteindelijk vier uur, maargoed toen waren we wel goed uitgerust voor het laatste Halloween feestje in Kvarteret, dat is een gebouw van de uni waar je dus redelijk goedkoop naar binnen kan, voor slechts 50 kronen (ongeveer 6 euro) deze avond. Ook dit was weer bijzonder, want noren (en overige exchange studenten) houden er een bijzondere manier van dansen op na, dit deed me toch maar weer eens beseffen wat voor harken wij eigenlijk in Nederland hebben die alleen maar met hun biertje aan de bar staan. In ieder geval, we hebben ons kapot gelachen en de muziek was serieus nog best goed dus we hebben zelf ook nog flink staan dansen. Onze tweede dag hebben we ook half verspild door tot 1u in bed te liggen maar op zondag is er toch niet bijzonder veel te doen in Bergen want het is hier nooit koopzondag, winkels mogen hier op zondag bij de wet niet open zijn (uitzonderingen daar gelaten, ik ben er nog niet helemaal achter waar dat op is gebaseerd, misschien de oppervlakte van de winkel want de supermarkt bij ons tegenover doet een heel klein hokje naast de supermarkt open op zondag waar je wel wat eten kan halen als je niks in huis hebt). Toen hebben we dus maar op ons gemak geluncht en zijn daarna naar Gamle Haugen bij mij in de buurt geweest. Dat is een kasteeltje van de koning met een enorme tuin waar iedereen vrij in mag lopen en het zit bij het begin van een fjord, ik heb dit misschien al eens eerder verteld maar dat ben ik dan vergeten dus bij deze dan nog een keer. Op maandag hebben we het stadscentrum verkend en heb ik de helse berg naar de uni getoond die ik helaas nog steeds bijna elke dag moet oplopen, alhoewel ik van 2 vakken nu al geen colleges heb dus nu op dit moment hoeft het nog maar 1x per week, de andere dag zit ik halverwege de berg, jeehj. Verder zijn we toen natuurlijk ook mijn favoriete berg Fløyen op gegaan (met het treintje obviously, ik haat hiken nog steeds, we zijn hem wel afgelopen. ’s Avonds zijn we nog ‘uiteten’ geweest bij de IKEA, want die hebben dus blijkbaar ook onbeperkt buffet voor 99kr (ongeveer 12 euro 50) en dit konden we natuurlijk niet weerstaan. Toen had ik op dinsdag mijn enige verplichte college in de ochtend, maar daar ben ik wel eerder weggegaan want we wouden graag naar het wetenschapsmuseum en die was maar tot 3u open, bleek echt 100% voor kleine kinderen te zijn, toen we binnenkwamen waren er ook 2 basisschoolklassen maar gelukkig zijn Anouk en ik nog steeds net twee kleine kinderen dus we hebben ons primaaa vermaakt! Op de laatste echte dag die we hadden hebben we nog een Fjordcruise naar Rosendal gedaan, dit is één van de weinige dorpjes die Noorwegen kent. Het zit namelijk zo, in Noorwegen heb je of steden (ook maar een paar), of mensen wonen het liefst zo ver mogelijk bij elkaar uit de buurt, dus het feit dat er dorpjes zijn is blijkbaar best bijzonder. Ook deze cruise was weer erg leuk en mooi en hier konden we wel van de boot af, we hadden in Rosendal namelijk 3,5u om rond te lopen. Dat was ook wel het enige wat je er kon doen want het was ondertussen al november en alles is dus verder dicht. Voor degene die mij volgen op instagram (http://instagram.com/annemiekteuwen), hier staat een foto op van de waterval die we daar hebben bezocht. Het mocht je misschien al opgevallen zijn dat ik nergens een foto album bij hou, misschien doe ik dat nog een keer als ik terug ben maar reken er maar niet op, als ik foto’s plaats is het dus of op Facebook een enkele of een paar op instagram. Nou en toen vloog Anouk op donderdag ochtend al weer op 10.15u terug (het werd 11.15 door de mist in Amsterdam maar toen was ze al door de douane en ik op weg naar huis) dus deze dag kunnen we niet echt meetellen.

Tussen nu en die donderdag heb ik niet zo heel veel boeiends gedaan, ik heb volgende week namelijk mijn eerste tentamen (Noors), dus daar ben ik nu voor aan het leren en daar valt niet zoveel boeiends over te vermelden. Nou denk je misschien dat omdat mijn eerste tentamen er is dat ik nu echt wat voor school moet gaan doen en de pret voorbij is, maar dat is niet helemaal waar. Mijn eerst volgende tentamen na Noors is namelijk pas op 5 dec, en mijn laatste op 15 dec, dus nog genoeg tijd daar tussen om leuke dingen te doen zoals naar IJsland gaan! Hier ga ik volgende week za al naar toe en hier blijf ik tot woensdag, maar we vliegen volgens mij al redelijk vroeg terug op woensdag dus die dag kun je niet echt meerekenen. Daarna moet ik wel echt meer tijd in m’n studie gaan steken om alles weer bij te lezen want ze hebben hier tentamens van 5 of 6u, en bij één tentamen werd er al verteld dat het niet erg was als we MAAR 8 kantjes hadden als die heel goed waren, je hoeft er niet per se 10 te hebben. Nou kerel, ik heb nog nooit 8 kantjes geschreven voor 1 vraag, want dat is het ook nog eens, dat tentamen is dus 1 vraag. Feitelijk is het dus gewoon een essay met pen en papier en zonder referenties schrijven, toppie! Na IJsland is het sowieso nog maar 4 weken waarbij ik ook nog naar de bioscoop wil om dat de nieuwste Hunger Games uit komt en ik kan echt niet wachten tot ik in Nederland ben, alhoewel ik hem dan waarschijnlijk nog een keer kijk haha, en kerst komt langzaam aan steeds meer in de stad dus daar ga ik mijn gezicht ook nog wel vaker laten zien. Ik moet wel toegeven dat ik Nederland toch wel echt een beetje begin te missen nu en ik vind het dus ook niet zo erg dat het na IJsland nog ‘maar’ vier weken is waarin ik me moet vermaken.

Ik schrijf waarschijnlijk nog 1 blog hierna, want ik denk dat IJsland wel het vernoemen waard is dus dat zal ik ergens in deze 4 weken doen (toch weer een halve dagtaak lijkt soms wel) en dan sta ik 17 dec om 15.40 alweer op Nederlandse bodem waarbij ik diezelfde week dus ook sowieso langs de Action ga want ik heb het principe van goedkope (euro) winkels hier toch echt wel gemist.

Ha det bra!

Liefs,
Annemiek

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Bergen

Bergen

Studeren in het buitenland.

Recente Reisverslagen:

16 December 2014

This is it

23 November 2014

Home is where the heart is

09 November 2014

It's been too long

18 September 2014

It's a weird world no matter how you roll it

30 Augustus 2014

De eerste maand
Annemiek

Actief sinds 03 Juni 2014
Verslag gelezen: 391
Totaal aantal bezoekers 17079

Voorgaande reizen:

25 April 2017 - 31 Juli 2017

Belfast

06 April 2015 - 17 Mei 2015

México

01 Augustus 2014 - 31 December 2014

Bergen

Landen bezocht: