Mexico, Mexiiiihiiiiiiiicooooooooooooooooooo - Reisverslag uit Holbox Island, Mexico van Annemiek Teuwen - WaarBenJij.nu Mexico, Mexiiiihiiiiiiiicooooooooooooooooooo - Reisverslag uit Holbox Island, Mexico van Annemiek Teuwen - WaarBenJij.nu

Mexico, Mexiiiihiiiiiiiicooooooooooooooooooo

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

12 April 2015 | Mexico, Holbox Island

¡Hola señores y señoritas!

Ik dacht, ik heb deze blog toch al gemaakt voor mijn Bergen reis, ik kan net zo goed een extra reisverslag aanmaken voor mijn zes weekjes México, al is het alleen maar voor mezelf :). Ik hoop dat ik mezelf er toe kan zetten om elke week iets te schrijven, maar degene die mij bij mijn Bergen reis hebben gevolgd weten dat ik daar niet zo goed in ben. Dit zijn echter maar een paar weekjes, dus het moet haalbaar zijn, ik ga in ieder geval mijn best doen!

Laten we beginnen met de eerste dag, afgelopen maandag. We hadden onze vliegtickets geboekt van Brussel naar Mexico City met een overstap in Frankfurt. Vol goede moed stonden wij dus met zijn viertjes om acht uur ’s ochtends op Brussel Airport omdat wij om tien uur ’s ochtends vlogen. Het was tweede paasdag dus het verkeer ernaar toe was lekker rustig geweest. De vlucht verliep prima, alleen bij de eerste vlucht hadden we twintig minuten vertraging maar we hadden een overstap van dik twee uur dus daar hebben we geen problemen mee gehad, en de vlucht naar Mexico City was helemaal dikke prima, bij deze raad ik Lufthansa als vluchtmaatschappij aan! We hadden de allerchillste zitplekken met onverklaarbaar veel beenruimte, want de rijen voor en achter ons hadden niet zoveel beenruimte. Ook hadden we allemaal een eigen, verstelbare, schermpje waarop we films konden kijken, waardoor ik o.a. drie films heb kunnen zien die ik eigenlijk nog op mijn lijstje had staan voor thuis, dus dat was dikke nice.

Toen we aankwamen in Mexico City ging alles echt verrassend snel, als in, in Canada heb ik toen veel langer in de rij moeten staan voor de douane dan hier. Volgens mij waren we echt een uur na landen al in het hostel dus dat was heel chill. De douane deed totaal niet lastig, we hoefde alleen een papiertje in te vullen en dan kregen we een papiertje waarop staat dat we 180 dagen mogen blijven. Vervolgens werden we opgehaald van het vliegveld waar we wel heel blij mee waren na een reis van 14 uur. Het eerste hostel was hartstikke prima, met zeer ruime kamers en schone openbare WC’s & douches dus we waren helemaal blij. Mexico City is echt lekker beloopbaar, waardoor we de meeste bezienswaardigheden toch wel in twee dagen hebben kunnen zien.

Na twee volle dagen gingen we op woensdag avond met het vliegtuig weer verder naar Mérida, en op deze stad ben ik echt verliefd geworden. Ik had van te voren niet echt een verwachting van hoe México zou zijn, maar in Mérida leek alles te kloppen. Het was daar wel echt super warm met overdag temperaturen van 35 graden en ’s nachts niet kouder dan 27 maar daar viel allemaal mee te leven door hoe leuk het daar was. Het hele stadje voelt echt super chill aan en iedereen is mega vriendelijk. Ik weet nog dat toen ik tegen mensen thuis vertelde dat ik naar Mexico ging en bijna iedereen zei toen van ‘weet je het wel zeker, is het niet gevaarlijk daar, kijk je wel heel goed uit’, nou ik moet zeggen dat ik me hier meer op mijn gemak voel dan tijdens het hoogseizoen in Spanje. Natuurlijk wordt je wel non-stop nagekeken en de hele tijd aan gesproken, maar dat is helemaal niet vervelend. Alle mensen die we tot nu toe hebben ontmoet zijn echt super vriendelijk en super behulpzaam en zelfs de straatverkopers zijn niet lastig. Als je in Spanje namelijk in het hoogseizoen langs een verkoper van armbandjes loopt moet je ze namelijk bijna van je afslaan, en als je alleen ‘no gracias’ zegt dan wensen ze je een fijne dag en lopen ze door. Ik moet zeggen dat ik dat zelf ook niet had verwacht. Ik voel me zelfs af en toe net een beroemdheid, want meerdere keren wouden er meisjes met ons op de foto, haha. In Mérida kwamen we dus ’s avonds aan en we hadden daarna nog twee volle dagen. De eerste dag hebben we besteed met het stadje te verkennen en lekker op terrasjes te zitten en musea af te gaan, die hier vrijwel allemaal gratis zijn dus dat is ook fijn. En de tweede dag zijn we naar Chichén Itzá gegaan met een tour. In deze tour zat ook een bezoekje aan de cenote ‘Ik Kil’ (google het even, is echt super mooi), en hier kun je dus in een grot zwemmen, suuuuuperrr leuk en een welkome afkoeling, want zoals ik al zei was het dus erg warm. Oorspronkelijk zouden we eerst naar Chichén Itzá gaan en dan pas naar de cenote, maar onze guide kwam met het idee om het om te draaien, omdat het dan rustiger zou zijn bij de cenote, en bij Chichén Itzá is het toch wel altijd druk (al die toeristen uit Cancún komen daar natuurlijk ook in grote getalen naar toe). Voordat we begonnen aan deze dag trip zeiden Lau en ik al tegen elkaar ‘ahh ik hoop dat we echt geen Amerikanen tegen komen, die vind ik altijd zoooo irritant’, die hadden we natuurlijk wel in de bus zitten haha, maar ze waren echt super gezellig, zo gezellig zelfs dat we er ’s avonds nog een biertje mee hebben gedronken op het terras waarbij we nog best diepzinnige gesprekken over bijvoorbeeld het zorgsysteem in Nederland en Amerika hebben gehad, ja ja, slimme jongen.

De volgende dag (het is dan inmiddels zaterdag) hebben we de bus genomen naar Chiquila om vanaf daar de boot te nemen naar Isla Holbox. De kaartjes hadden we al eerder gekocht, en met de taxi waren we vanaf het hostel (ook dit was echt een heel fijn hostel met goede voorzieningen) binnen drie minuten bij het busstation, waren we in ieder geval lekker op tijd. De busreis zou zes uur duren dus daar zag ik wel een beetje tegen op, ik zag ons namelijk al helemaal bezweet zes uur lang in een bus zonder airco zitten maar ook dit viel allemaal weer super mee. De bus had airco, de stoelen zaten lekker, het was vrij rustig en de Mexicanen die er zaten waren ook weer heel vriendelijk en hebben nog wat tips gegeven. Uiteindelijk duurde de reis geen zes maar zeven uur, maar ook dat maakte allemaal vrij weinig uit. Toen we aankwamen in Chiquila zagen we dat de boot tien minuten later zou vertrekken, dus ook dat sloot lekker op elkaar aan. Binnen een halfuur stonden we op Isla Holbox, en wat is het hier mooi. Ik heb mijn nieuwe favoriete vakantiebestemming in ieder geval gevonden. Mocht het nog niet duidelijk zijn geworden, alles zat ons super erg mee de afgelopen tijd en dat kan natuurlijk niet voort blijven duren en het eerste ‘obstakel’ moest genomen worden. We hadden van te voren geen hostel geboekt voor Isla Holbox omdat we in de veronderstelling waren dat het niet zo druk zou zijn, nu is er echter blijkbaar een ‘fish tournament’ of iets dergelijks, en alles leek vol te zitten. Uiteindelijk zijn Jolijn en ik met de koffers op een bankje gaan zitten en zijn Jolien en Laura opzoek gegaan naar een hostel. Alle hostels waren echter vol dus moesten we opzoek naar een hotel. Ook hier werden we weer super goed geholpen door vriendelijke mensen (en Laura en Jolien zagen er vast heel zielig uit) want een vrouw van een (voor ons te duur) hotel heeft overal rondgebeld om te vragen of er nog ergens plek was en dat was er gelukkig in een hotel wat we wel konden betalen. Dit hotel is wel twee keer zo duur per nacht als het hostel waar we in Mexico City in verbleven, maar feitelijk is het nog steeds hartstikke goedkoop voor een hotel, en omdat we er zo armoeiig uit zagen hebben we er ook gratis ontbijt bij gekregen, haha. Het hotel heeft zowel airco als een ventilator wat voor lekkere afkoeling zorgt, en echt de koelste badkamer ooit. Het water komt namelijk uit een kraan in de vorm van een schelp, zowel bij de douche als de wastafel, megaaaa vet dus. Daarnaast heeft het hotel twee zwembaden (voor zover we gezien hebben) en zitten we echt letterlijk aan het strand, dikke prima dus. Uiteindelijk is het dus niet eens echt een obstakel geweest maar meer een geluk bij een ongeluk haha. Morgen hebben we nog lekker een hele dag hier aan het strand op Isla Holbox, en dan gaan we dinsdag weer verder naar Tulum waar we een aantal dagen blijven, om nog één dag terug te gaan naar Mérida om vanaf daar weer de bus naar Cholula te pakken.

Dan als laatste wil ik nog graag vermelden dat we ons hier als antropoloogjes in spe wel super gewaardeerd voelen, er is namelijk niet alleen een groot antropologisch museum in Mérida, maar als je hier verteld dat antropologie studeert wordt je ook echt vol bewondering aangekeken, dat is nog eens een ander verhaal dan in Nederland, waar de helft van de mensen niet eens weet wat ik precies doe, haha! Dus mocht ik geen baan vinden in Nederland, kan ik altijd nog hier naartoe verhuizen.

Nou, dat was het weer voor deze week. Ik ga proberen om volgende week, als ik in Cholula ben aangekomen (dit kan op zaterdag of zondag zijn, de planning staat nog niet helemaal vast) weer een nieuwe blog te schrijven, dus tot snel!

¡Mucho amor y muchos besos!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annemiek

Actief sinds 03 Juni 2014
Verslag gelezen: 266
Totaal aantal bezoekers 17077

Voorgaande reizen:

25 April 2017 - 31 Juli 2017

Belfast

06 April 2015 - 17 Mei 2015

México

01 Augustus 2014 - 31 December 2014

Bergen

Landen bezocht: