Everyday life - Reisverslag uit Belfast, Verenigd Koninkrijk van Annemiek Teuwen - WaarBenJij.nu Everyday life - Reisverslag uit Belfast, Verenigd Koninkrijk van Annemiek Teuwen - WaarBenJij.nu

Everyday life

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

14 Mei 2017 | Verenigd Koninkrijk, Belfast

Hallo lieve mensen!

Bij dezen kom ik toch mijn belofte na om op zijn minst elke 2 weken een blog post te maken, haha. We shall see if this continues. Doordat ik eigenlijk gewoon 5 dagen in de week stage loop, 40u per week, heb ik niet per se het meeste interessante leven om te lezen (wel super leuk om te leiden hoor hahaha), dus ik zal niet elke dag afzonderlijk behandelen. Hopelijk blijft het dan leuk om te lezen haha.

Week 2 begon gelijk goed met een zonnige vrije dag. Waar zo ongeveer elk Europees land vrij heeft op de dag van de arbeid is het Verenigd Koninkrijk daar gelukkig geen uitzondering op, in tegenstelling tot Nederland.. Mijn stage begeleidster was dit een beetje vergeten toen ze een afspraak had gemaakt met een groep Nederlandse studenten uit Nijmegen die langs kwamen op studiereis. Er stond een college gepland voor ze, verzorgt door mijn begeleidster, en zij had vorige week dan ook gevraagd of ik hier bij aanwezig wou zijn. Ja hoor, gezellig! Het college ging over Belfast, de geschiedenis van de stad, de situatie nu, en natuurlijk kwam ook het conflict ter sprake. Dit was allemaal erg interessant maar niet nieuw voor me. De grap van de eeuw was dat mijn scriptiebegeleider in Nederland mee was als begeleider van deze reis. De beste man is, op zijn zachtst gezegd, niet bepaald geordend dus hij had zelf nog niet de link gelegd dat ik hier ook aanwezig zou zijn. We hebben verder niet veel noemenswaardigs besproken, behalve dat als ik niet voor september afstudeer –wat me hoogst waarschijnlijk niet gaat lukken aangezien ik pas eind juli/begin augustus terug kom– er een grote kans is dat ik niet met hem als begeleider afstudeer omdat zijn PhD er dan op zit bij de uni en hij hier waarschijnlijk niet blijft werken. Top geregeld! Verder heb ik de hele middag in het park gelegen, want het was hier maar liefst 18(!) graden en volop zon. Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat ik zou meemaken dat het hier beter weer zou zijn als bij jullie in Nederland, haha. Gevolg: de eerste zomersproeten zijn al weer duidelijk zichtbaar.

De rest van de week hield het goede weer aan, ik ben zelfs nog verbrand door de zon. Wie had dat gedacht hier, in Noord-Ierland, haha. Het is zelfs zo erg dat ik zowaar zonnebrandcrème heb gekocht, een van de laatste dingen die ik had verwacht hier nodig te hebben.

Op dinsdag had ik een bespreking met mijn stagebegeleidster en iemand van ICBAN (Irish Central Border Area Network). ICBAN wil onderzoek doen naar het effect van Brexit op de border (en dat lijkt best wel op wat ik ook wil onderzoeken), en dan speicifiek op wat betekent voor de mensen die in de agrarische sector werken en dus veel subsidie van de EU krijgen en veel handel drijven met EU landen. We hebben afgesproken dat ik per juni 2 dagen in de week voor hen ga werken. Zo zie ik ook nog een ander deel van het land, want voor de persoonlijke interviews / focusgroepen zal ik naar de border moeten afreizen. Leuk, leuk! Op donderdag had ik nog een meeting bij Cooperation Ireland, waarmee nu officieel is afgesproken dat ik per juni ook daar twee dagen in de week ga stage lopen. Heb alleen eerlijk gezegd nog geen flauw idee wat ik daar ga doen, haha. Maar er werkt wel een andere stagiaire van mijn leeftijd, dus dat is sowieso gezellig.

De rest van de week heb ik niet heel veel noemenswaardige dingen gedaan. Ik ben naar wat lectures en seminars geweest omdat het instituut voor conflict studies een spring festival had lopen tot en met 11 mei. Niet alles was even interessant als dat het in eerste instantie leek, haha, maar het is wel tof dat ik zoveel extra informatie beschikbaar heb. Verder heb ik voornamelijk gewerkt en in mijn vrije tijd gechilled in het park naast de universiteit. Dat is echt mijn nieuwe chill plek geworden hier, haha. Het is zo groen! En het zit twee straten van mijn stage af, en letterlijk naast de bibliotheek dus ik snap echt niet dat iemand hier nog ooit in de bibliotheek gaat zitten studeren als je ook gewoon in het park kan zitten, haha.

In de derde week ben ik alvast begonnen met dingen voorbereiden voor mijn onderzoek bij ICBAN. Mijn allereerste survey ooit gemaakt, ik wens mezelf veel succes met die dalijk analyseren, met mijn 6 studiepunten statistiek in 5 jaar tijd, haha. Maar komt vast goed. Google is je beste vriend zullen we me maar zeggen. Ook deze week heb ik dus nog wat lectures/seminars van het spring festival bijgewoond, en is het weer langzaam iets minder zonnig geworden de afgelopen dagen. Heel veel mensen vertellen me al heel pessimistisch dat de zomer in Belfast voorbij is, en dat ik blij mag zijn dat ik 2,5 week zon heb gehad, haha. Laten we hopen dat dat niet waar is.

Afgelopen zaterdag heb ik een black cab tour gedaan met het meisje dat ook stage loopt bij Cooperation Ireland, en een aantal van haar vrienden. Was erg leuk, voor zover je het leuk kunt noemen, aangezien het best wel een depressieve tour is. De tour neemt je mee naar de Peace Walls, het punt waar The Troubles begon en een aantal memorial plekken in de stad.

Met betrekking tot de Peace Walls, die zijn tijdens de The Troubles gebouwd, maar sinds The Troubles zijn afgelopen zijn er alleen maar meer muren bijgekomen en zijn de bestaande muren alleen maar verhoogd. In 2013 is in een gesprek met Barack Obama beloofd dat binnen 10 jaar, 2023 dus, de muren neergehaald zouden zijn. Ik heb al vaker gehoord/gelezen dat men daar hier niet in geloofd, en ook de taxi chauffeur was van mening dat de muren beter konden blijven staan. In de muren zitten hekken die overdag open staan, dus dan is het mogelijk om van de Protestantse wijk naar de Katholieke wijk te gaan en vice versa, maar elke avond gaan deze om 18.00u dicht. Het schijnt zo te zijn dat ze wel eens hebben geprobeerd om de hekken een nacht open te laten, maar dit had gelijk geweld als gevolg. Dat is dan ook de reden dat men de muren wil laten staan. Ze voelen zich veiliger achter de muur, en daarnaast zijn ze nu zo gewend aan de muren dat ze niet eens meer echt opvallen. Nou dat was het lesje geschiedenis weer voor deze keer, haha.

Tijdens de tour heb ik ook gelijk mijn eerste Brexit-voter ontmoet, de taxi chauffeur. De beste man had Brexit gestemd, was daar heel trots op, stond daar nog steeds achter, en Britain ging aan de rest van Europa wel bewijzen dat ze de juiste keuze hadden gemaakt. Toen er echter werd gevraagd waarom hij dan Brexit had gestemd kwamen we niet veel verder dan dat “alle slechte buitenlanders nu het land uit moeten”, “ja, jullie zijn goede buitenlanders hoor, jullie mogen blijven”. Ok. Verder was het wel een aardige kerel hoor, maar het lijkt me wel leuk om de tour nogmaals te doen, en dan hopelijk met een andere chauffeur, want volgens mij vertellen ze allemaal een ander verhaal. Iedereen heeft hier zijn eigen waarheid en dat werd tijdens de tour dus ook wel duidelijk.

’s Avonds heb ik voor het eerst het nachtleven in Belfast ontdekt, met dezelfde groep als waarmee ik de black cab tour heb gedaan. Ze hebben hier wel hele andere staptijden als thuis, het is hier normaal om rond 8u te beginnen want het grootste gedeelte gaat om 01.00u dicht, een aantal om 02.00u en volgens mij een enkele club om 03.00u. We zijn naar een bar geweest met live muziek van een Ierse band (https://www.facebook.com/theknightts/videos/781513035339621/ leuk, leuk). Ik kreeg er spontaan Titanic-film-dans-scene gevoel bij (https://www.youtube.com/watch?v=erAQ9LkftwA deze, weet je wel). Niet dat men daar zo goed danste hoor, maar de sfeer zat er in ieder geval goed in, haha. Het bier was matig (en dood, want van een schuimkraag hebben ze hier nog nooit gehoord) maar een Whisky met Ginger Ale was goedkoper dan thuis. En het voordeel van het sluiten van de bar om 1u is dat je nog de hele nacht hebt om te slapen! Wat wel grappig was trouwens, ik weet niet of je dat wel eens gezien hebt bij een programma op NPO geloof ik, dat er SOS bussen zijn in het Verenigd Koninkrijk waar je met je zatte ballen naar toe kan, en wat volgens mij zelfs gratis is. Die hebben ze hier dus ook, hahaha.

Dit staat er op de website zelf:
What services does the SOS Bus provide?
• Professional medical attention
• Transport to hospital, home or other place of safety by SOS support vehicles
• Emotional care and listening ear services
• Signposting to statutory service providers
• Refreshments - tea, coffee, soup and food

Ik had dus zo maar gratis broodjes, thee of koffie kunnen krijgen van ze!

Vandaag wandel ik nog even (of ja, even, 40min heen en 40min terug) de stad in omdat ik nog wat spullen wil kopen, en het lijkt zowaar goed weer te zijn weer vandaag. Dus daar moeten we even van genieten!

Nou dat was het weer voor deze keer, ik verwacht dat de volgende blog pas na mijn verjaardag (29 mei, mocht iemand me willen feliciteren dan) online komt aangezien ik niet echt genoeg beleef om wekelijks een blog te schrijven, en op 26 mei komen pappa en mamma op bezoek tot en met dinsdag de 30e. Ik moet zelfs even kijken of de blog niet nog later online komt, want vrijdag de 2e komt het volgende bezoek alweer, haha. Jullie zien vanzelf wat verschijnen!

Veel liefs,
Annemiek

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Belfast

Annemiek

Actief sinds 03 Juni 2014
Verslag gelezen: 342
Totaal aantal bezoekers 17063

Voorgaande reizen:

25 April 2017 - 31 Juli 2017

Belfast

06 April 2015 - 17 Mei 2015

México

01 Augustus 2014 - 31 December 2014

Bergen

Landen bezocht: