Time flies when you're having fun - Reisverslag uit Belfast, Verenigd Koninkrijk van Annemiek Teuwen - WaarBenJij.nu Time flies when you're having fun - Reisverslag uit Belfast, Verenigd Koninkrijk van Annemiek Teuwen - WaarBenJij.nu

Time flies when you're having fun

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

09 Juli 2017 | Verenigd Koninkrijk, Belfast

Ello!

Daar is ie dan, de vierde blog van deze reis. Ik had deze blog al eerder online willen zetten, ik had hem namelijk ook al grotendeels geschreven, maar was hem daarna vergeten te posten haha.

De vorige blog ben ik geëindigd met de opmerking dat ik de volgende dag naar Dublin ging. Wist je dat je voor slechts 10 euro op en neer kunt als je je ticket online boekt? Facking chill. En het kost je maar twee uurtjes met de bus, wat ik in Nederland echt ontzettend lang zou vinden maar in het buitenland is afstand relatief zullen we maar zeggen – haha. Om half 10 pakte we de bus, en om half 12 kwamen we dus aan. We hebben de laatste bus om 20.30 terug gepakt wat dus betekend dat we negen uur te besteden hadden in Dublin. Heb een record aan stappen gezet die dag!

33.120 stappen
24,04 km
1694 kcal

Aldus mijn de stappenteller op mijn telefoon. Persoonlijk vond ik het wel een mooie record. Heb hem tot op vandaag ook nog niet verbroken. In Dublin hebbe we dus voornamelijk rond gelopen, ze heeft me verschillende bezienswaardigheden laten zien maar we zijn nergens naar binnen gegaan omdat ik 1. facking broke ben, en 2. we hadden maar een dag en ik kom hier aan het eind van mijn verblijf nog een keer terug dus dan kan ik altijd dan nog elke kerk van binnen bekijken als ik die behoefte voel. Dublin is heel anders dan Belfast, maar niet perse beter of minder leuk, gewoon anders. Het enige wat Dublin wel echt over Belfast heeft is dat het er oprecht een stuk aangenamer is qua weer. De wind is warmer, de temperatuur ligt hoger, en er valt over het algemeen minder regen. Ja ik zoek het weer uit met mijn regenachtige plekken haha (Bergen anyone?). We hadden graag nog een pintje gedronken in Dublin, maar aangezien alle kroegen daar stampend vol zaten hebben we dat pintje maar bij terugkomst in Belfast genomen, die smaakte er niet minder om.

De week erna was niet super noemenswaardig, heb doordeweeks elke dag op de uni doorgebracht voor stage / mijn scriptie. Op vrijdagavond was ik uitgenodigd voor het familiediner omdat de dochter van de vrouw waarbij ik slaap terug kwam voor haar vakantie. Die werkt de rest van het jaar in het buitenland. Was zeer gezellig, maar de lokale cuisine is toch echt niet aan mij besteed. De volgende dag kwam mijn stagebegeleidster op de koffie en ben ik voor het eerst volgens lokale gebruiken op stap geweest: wat inhoudt dat ik om zeven uur al in de kroeg zat, en ik kan je vertellen dat die al vol zat toen we binnen kwamen. We hebben eerst een half uur in een hoekje moeten staan en moeten wachten dat er een tafeltje vrij kwam waar we snel konden aansluiten. Aangezien we al om 7u begonnen stond om 11u al weer de taxi voor de deur en het voordeel daarvan is dat je echt nog een volle nacht kunt slapen. Ik had dus ook nergens last van de volgende dag terwijl er toch aardig wat pintjes in zijn gegaan, haha.

Op dinsdag 20/6 ging ik met mijn begeleidster hier naar een seminar over Brexit in Newry. Dat is ongeveer een uurtje rijden met de auto, en ik werd opgehaald dus dat was helemaal prima voor mij. Ik weet niet waarom maar ik had nog nooit mijn tweede scriptiebegeleider uit Nijmegen genoemd, maar tijdens de auto rit kwam hij wel naar ter spraken. Fijn om te weten dat mijn mening gedeeld wordt :). Het was verder niet de meest boeiende presentatie die ik heb gezien tijdens mijn verblijf, maar er zat wel een hele lekkere gratis lunch bij, dus dat is altijd weer mooi meegenomen! Later in de week had ik nog een seminar over ‘Economies: helping to make us human’, niet per se direct gerelateerd aan wat ik hier doe, maar goed het is altijd prima om wat afleiding te hebben van mijn eigen onderzoek en niet 5 dagen per week 8u lang zelf achter de pc te zitten.

Op zaterdag ging ik weer naar bijeenkomst over Brexit en de border, ditmaal in Glengree, ongeveer driekwartier met de bus vanaf Dublin de bergen in. Erg mooi uitzicht, heb er op de heenweg alleen niet zo van kunnen genieten omdat de buschauffeur heel hakkelig reed (rijden remmen rijden remmen etc.) en daar werd ik toch best wel een beetje misselijk van. Helaas. Op de terugweg heb ik er gelukkig wel van kunnen genieten. Dit was it was by far de meest interessante bijeenkomst die ik heb meegemaakt omdat er ook hele interessante voorbeelden van andere zogenaamde borderlands ter sprake kwamen. Aan de andere kant vond ik het ook heel demotiverend, want iedereen was het daar met elkaar eens en iedereen vond dat er dingen moesten veranderen, er meer aandacht voor de Brexit & de border moet komen, maar dat wordt vervolgens weer bij niemand echt neergelegd of wel, er zal uiteindelijk nog steeds niks veranderen. Het was wel echt een hele lange dag (om 5u ging de wekker) dus rond 16u moest ik echt moeite doen om mijn ogen open te houden en was ik blij dat het bijna was afgelopen. Uiteindelijk was ik nog pas rond 22u thuis. Daarnaast had ik de week ervoor op zondag de serie Sons of Anarchy ontdekt op Netflix (ja, die is al een aantal jaar afgelopen, I know, ik had hem alleen nog nooit gezien). Ik ben er redelijk verzot op geraakt (hello Jax Teller), wat dus inhield dat ik de zondag na Glengree de hele dag in bed heb gezeten met Netflix om bij te komen. Ander leuk detail is dat s3 van de serie zich half in Belfast afspeelt (helaas, weinig is hier daadwerkelijk gefilmd en voor alles wat ze wel op locatie hebben gefilmd hebben ze stand-ins voor gebruikt waardoor het beeld echt facking wazig is zodat je dat niet goed kunt zien, maar hey, wel Europahotel gezien), maakt het zelfs nog wat leuker om te kijken.

Afgelopen dinsdag ben ik weer – ja weer – naar een Brexit seminar geweest, omdat mijn stage begeleidster had gevraagd of ik daar naar toe wou komen. Ze noemde het zelf ook echt een seminar dus ik verwachtte net zoiets als andere keren, en dat we dus zeker met een man of 50 naar een presentatie zouden luisteren. Dat was niet het geval, haha. Ik kwam binnen en er zaten echt nog geen 10 mensen, en de hele meeting was er op ingesteld om een bepaald document te bespreken (die had ik wel half gelezen) omdat het doel van deze groep was om een paper te publiceren met aanbevelingen voor hoe om te gaan met Brexit in Noord Ierland. Dit heeft Schotland namelijk ook gedaan via de Schotse regering, maar aangezien Noord Ierland nog steeds geen regering heeft (en ja, voor de oplettende lezer, de deadline daarvan was eigenlijk afgelopen donderdag maar die is weer verplaatst en ze gaan ook vast niet tot een overeenkomst komen komende week dus we zullen zien wat hierna gebeurt, ik zie nieuwe verkiezingen aankomen), is deze groep opgezet om dit te bereiken. Paar belangrijke mensen ontmoet (de vorige PM van zuid Belfast, waar ik woon), dus ik voelde me iets te geïntimideerd om echt opmerkingen te maken, heb maar gewoon heel ijverig aantekeningen gemaakt, haha.

Daarnaast ben ik deze week zeer druk bezig geweest met mijn eigen onderzoek omdat er echt geanalyseerd moest worden, ik volgende week meerdere focus groepen hou, en het aantal survey respondenten maar bleef oplopen. De survey is nu gelukkig gesloten, en we zijn geëindigd met een totaal van 305 respondenten. Dat is aardig wat data om kwalitatief te verwerken. Vandaar dat ik vrijdagavond zelfs tot 22u in de bieb heb gezeten en zelfs op mijn vrije zaterdag en zondag een aantal uur in de bieb heb doorgebracht. Verder zijn ze deze week begonnen met het summer school programma van het instituut waar ik voor ‘werk’ dus ik heb ook nog wat colleges kunnen volgen om de dagen wat afwisselender te maken.

Het einde van mijn verblijf hier is (helaas) bijna in zicht en ik heb nog genoeg om mezelf bezig te houden. Komende maandag werk ik gewoon aan mijn analyse, maar op dinsdag ga ik naar Monaghan voor twee focus groepen en op woensdag naar Enniskillen voor nog eens twee focus groepen, Op donderdag pak ik de bus naar Dublin omdat Jasper op bezoek komt en hij vliegt op Dublin zodat we die stad ook kunnen zien. Jasper blijft vervolgens tot en met zondag laat, waarna hij weer vanaf Belfast wegvliegt. De week erna heb ik officieel vakantie van stage omdat het op woensdag de 12e is en dan ligt de hele stad op zn gat, maar ik denk dat ik toch een aantal dagen in de bieb zal door (moeten) brengen. Er zijn dan ook nog colleges van de summer school dus misschien dat ik die er ook nog een paar mee pak en ik ben van plan om naar de optocht te gaan kijken op de 12e, aangezien die praktisch langs mijn huis komt. Er is nog niks geboekt, maar misschien komt Estelle het weekend van 13/14/15/16 juli nog op bezoek en dan zijn er nog maar twee korte weekjes over – waarschijnlijk breng ik die volledig in de bieb door omdat ik verwacht dat ik het nog aardig druk ga krijgen met het analyseren van mijn focus groepen – , en dan komt Tessa hier op 29/7 aan. En ik heb sinds anderhalve week ook eindelijk een definitieve datum waarop mijn voetjes weer de Nederlandse bodem zullen raken, zaterdagmiddag 5 augustus om 15.00u land ik samen met Tessa vanuit Dublin op Eindhoven airport.

Ik moet zeggen dat ik er echt wel weer zin in heb om iedereen te zien, en om naar de Nederlandse supermarkt te gaan (wie had gedacht dat ik de maaltijd salades van de appie ooit zo intens zou gaan missen) maar ik wil hier eigenlijk nog helemaal niet weg. Natuurlijk is drie maanden een erg korte periode maar de tijd is echt voorbij gevlogen hier – en natuurlijk kan ik altijd nog terug komen, zo ver is het niet en als je een beetje gunstig boekt kosten vliegtickets ook geen drol, maar toch.

Okay, tot hier had ik de blog in eerste instantie geschreven, maar Jasper is dus ondertussen al langs geweest, dus dat schrijven we hier onder lekker verder. Ondertussen heb ik ook al mijn focus groepen gehad in Monaghan en Enniskillen. Erg fijn dat Katy me daar heen wou rijden met de auto, want zelfs met de auto doe je er al ongeveer anderhalf uur over (iets korter met Katy achter het stuur – vroom vroommmm!) maar met het OV doe je er dus makkelijk vier uur heen en vier uur terug over. Das wel erg lang. Op de eerste dag van de focus groepen is mijn ware aard tevoorschijn gekomen, ik had me verslapen. Ik had wel zes wekkers gezet maar ik had ze allemaal in mijn slaap uitgeslagen dus ik werd ineens wakker omdat de bel meerdere keren ging. In eerste instantie dacht ik nog dat ik het droomde, maar toen het besef kwam dat het toch echt de deurbel was, ik alleen hier in huis was dus het alleen voor mij kon zijn, en dat OHJA SHIT! ik een focus groep had, ben ik naar beneden gesprint in mijn Harry Potter pyjama – classy, I know – heb Katy snel binnen gelaten en heb me vervolgens in een kleine 10 minuten klaar gemaakt (excl. makeup, dat deed ik lekker in de auto). Katy moest er gelukkig vooral heel hard om lachen, maar het was duidelijk mijn dag niet, want later op de dag heb ik ook nog mijn telefoon in de WC laten vallen. Gelukkig is ie waterproof zullen we maar zeggen.

Verder zijn de focusgroepen niet zo noemenswaardig, dus door naar het derde bezoek tijdens mijn verblijf hier! Jasper vloog op Dublin, dus daar hadden we donderdags afgesproken. Zoals eerder benoemd in deze blog is het heel makkelijk en goedkoop om vanaf hier van en naar Belfast te gaan met de bus, en zo kon Jasper ook nog een paar uurtjes Dublin mee pakken. We hebben daar voornamelijk rondjes gelopen en de toerist uitgehangen, niet heel veel meer dan dat ik de eerste keer in Dublin deed dus, haha. Op vrijdag zijn we in Belfast gebleven, hebben we de stad verkent, en zelfs eten gekookt die we de volgende dag als lunch mee konden nemen. Het was super lekker dat ik op dat moment zelf dacht, ohh dit moet ik echt vaker doen. Maar laten we eerlijk zijn, we weten allemaal dat ik dat in werkelijkheid toch niet ga doen, haha. Op zaterdag gingen we op Game of Thrones tour. Ja, alweer. Nee, ik heb de serie nog steeds niet gezien en eerlijk gezegd trekt het me ook nog steeds totaal niet. Maar we hadden exact dezelfde tour, op de tour guide aan toe. Deze had ik de vorige keer nauwelijks gesproken, maar hij zei me wel te herkennen van gezicht. I don’t know if that’s true but OK. Daarnaast vroeg hij aan iedereen uit welk land ze kwamen, en bij mij vroeg ie of ik uit Belfast kwam, en toen ik nee zei vroeg hij hoelang ik hier dan al woonde want ik klonk wel als van hier. Dat heb ik maar als een groot compliment gezien, dat mijn Nederlandse accent blijkbaar niet zo sterk aanwezig is, en ik negeer maar even voor het gemak dat ik het Belfast accent zelf echt heel heeeel lelijk vind, hahaha. Vervolgens was er nog maar een dagje van het bezoek over, vandaag. Jasper is in de ochtend naar het Titanic museum gegaan, maar ik had van te voren al aangegeven dat ik niet mee zou gaan daar naar toe omdat ik het laatst al had gezien en ondanks dat ik het een heel tof museum vind, hoef ik hem niet zo snel nog een keer te zien. Ik heb dus lekker uitgeslapen en wat opgeruimd want ja het volgende bezoek staat ook al weer haast voor de deur. Verder zijn we nog even naar St. George’s Market gegaan, maar niks gekocht want ik wou graag een speciale thee smaak kopen (S.D. Bell’s Speciality Leaf Tea – China Green Strawberry & Vanilla, mocht iemand geïnteresseerd zijn, facking lekker) maar net die smaak was natuurlijk weer uitverkocht, dus ik zal het volgende week nog een keer proberen.

Nou en toen zat deze week er ook al weer op. Komende week ben ik van plan om op maandag en dinsdag naar de uni te gaan om aan mijn analyse te werken. Op woensdag is deze dicht in verband met 12/7, dus dan ga ik in de ochtend waarschijnlijk even bij de optocht kijken want die komt toch praktisch langs mijn huis, en verder lekker netflixen en negeren dat 12/7 een belangrijke datum is voor sommige. En dan komt op donderdag het volgende bezoek al weer, Estelle. Ook Estelleke blijft vier daagjes, en we zien nog wel hoe we deze dagen vullen. En daarna is het nog maar twee weken (feitelijk dus maar tien dagen) stage lopen en dan staat Tessa de 29e al weer op de stoep. De tijd vliegt.

Oh en ik weet niet of ik dat al eens in deze blog heb genoemd, maar mensen hier zijn echt extreem beleefd, zowel op de weg, als face to face, als wanneer je per ongeluk tegen elkaar op botst tijdens het lopen / elkaar in de weg loopt / etc. en we weten allemaal dat ik helemaal niet zo beleefd ben, haha, maar blijkbaar begin ik het toch overneem te nemen want ik zeg ook echt tegen iedereen sorry nu als ik ze op wat voor manier dan ook in de weg loop. Dat zal ik weer moeten afleren anders heb ik sorry op repeat staan als ik door mijn lokale appie loop, haha.

Nou, dat was hem echt weer voor deze keer. Ik heb absoluut geen idee wanneer de volgende post online komt, en hoeveel het er nog zullen zijn. Laten we het houden op 1 of 2, afhankelijk van hoeveel boeiends ik nog te melden heb.

Veel liefs,
Annemiek

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Belfast

Annemiek

Actief sinds 03 Juni 2014
Verslag gelezen: 328
Totaal aantal bezoekers 17051

Voorgaande reizen:

25 April 2017 - 31 Juli 2017

Belfast

06 April 2015 - 17 Mei 2015

México

01 Augustus 2014 - 31 December 2014

Bergen

Landen bezocht: